Obsah

KVALITA VODY KE KOUPÁNÍ

Logo Sdružení obrany spotřebitelůTisková zpráva SDRUŽENÍ OBRANY SPOTŘEBITELŮ Moravy a Slezska z.s.


Datum konání: 21. 8. 2018 - 31. 8. 2018 začátek od 08:19

Místo konání: Kravaře, 74721 Kravaře

Typ akce: ostatní

Organizátor: Neuvedeno

Doba trvání: 10.0 dní

Ideálně strávený čas v těchto horkých dnech je pro většinu lidí u vody. A tak pravidelně vyráží na nejrůznější rybníky, nádrže a koupaliště za koupáním. S postupujícím létem se ale kvalita vody na mnoha místech zhoršuje a na řadě míst je již dokonce koupání kvůli výskytu sinic zakázáno. Jaké vodní plochy lze bez obav navštívit a kterým se naopak vyhnout?

Vedra přejí nebezpečným sinicím, proto většinu z nás zajímá, kde se můžeme koupat bez obav? Obecně platí, že nejhorší kvalita vody bývá v rybnících. Velice často se tam totiž najdou sinice i další bakterie. Čistota vody v rybnících je bohužel nejvíc závislá na počasí, množství srážek a chování lidí ve vodě. Navzdory přetrvávajícímu vedru a suchu si ale některé přírodní nádrže dál drží dobrou kvalitu vody. Pokud tedy váháte kam se jít koupat, je dobré se předem informovat. Zvlášť citliví jedinci a rodiny s dětmi by to rozhodně neměli kvalitu vody podceňovat, jinak se mohou potýkat se zdravotními problémy.

Koupacivody.cz
Sběr a vyhodnocení kvality koupacích vod probíhá pravidelně během celé koupací sezóny, tedy od května až do září. Kontroly vody jsou prováděny krajskými hygienickými stanicemi KHS, nebo provozovateli umělých nádrží a koupališť a to minimálně jedenkrát měsíčně. U koupacích vod, kde se důvodně předpokládá během sezóny větší rozmnožení sinic, jsou kontroly prováděny častěji. V rámci těchto kontrol jsou odebírány vzorky vody, které jsou analyzovány v laboratořích a výsledky jsou vkládány do centrálního informačního systému kvality pitných a koupacích vod. Výsledky jsou dostupné např. na těchto stránkách: http://www.koupacivody.cz/#. V přehledné mapě zde najdete nejrůznější koupací nádrže, rybníky i koupaliště, s příslušným symbolem podle toho, zda je voda vhodná či nevhodná ke koupání.

Voda je zařazena do jedné z 5 jakostních kategorií. A jak rozumět jednotlivým symbolům?

Voda vhodná ke koupání
Nezávadná voda s nízkou pravděpodobností vzniku zdravotních problémů při vodní rekreaci s vyhovujícími smyslově postižitelnými vlastnostmi.
    
Voda vhodná ke koupání se zhoršenými smyslově postižitelnými vlastnostmi (Důvody k zařazení: snížená průhlednost; znečištění odpadky; zápach vody; výskyt pěny)
Nezávadná voda s nízkou pravděpodobností vzniku zdravotních problémů při vodní rekreaci se zhoršenými smyslově postižitelnými vlastnostmi, v případě možnosti je vhodné se osprchovat.
Zhoršená jakost vody (Důvody k zařazení: zvýšený výskyt sinic; zvýšený výskyt indikátorů fekálního znečištění)
Mírně zvýšená pravděpodobnost vzniku zdravotních problémů při vodní rekreaci, u některých vnímavých jedinců by se již mohly vyskytnout zdravotní obtíže, po koupání se doporučuje osprchovat.
    
Voda nevhodná ke koupání (Důvody k zařazení: masový výskyt sinic; možnost vzniku vodních květů; zvýšený výskyt indikátorů fekálního znečištění)
Voda neodpovídá hygienickým požadavkům a pro uživatele představuje zdravotní riziko, koupání nelze doporučit zejména pro citlivé jedince (děti, těhotné ženy, osoby trpící alergií a osoby s oslabeným imunitním systémem).
    
Voda nebezpečná ke koupání (Důvody k zařazení: vodní květ sinic; masový výskyt sinic; zvýšené riziko nákazy infekčním onemocněním; výskyt ostrých předmětů)
Voda neodpovídá hygienickým požadavkům a hrozí akutní poškození zdraví, vyhlašuje se zákaz koupání.
    

Jak poznáte sinice ve vodě?
Nenašli jste v mapě vodní plochu, kterou chcete navštívit a váháte, zda je voda vhodná ke koupání. Potom vyzkoušejte tento jednoduchý test, vezměte PET lahev, naplňte ji zcela vodou a nechejte alespoň dvacet minut stát v klidu na světle. Pokud se u hladiny vytvoří zelený kroužek tvořený zelenými organismy ve tvaru “sekaného jehličí, nebo zelené krupice“ a voda přitom zůstane čirá, jedná se s největší pravděpodobností o sinice. Zůstane-li voda zakalena rovnoměrně, nebo se začne tvořit větší zákal u dna, jedná se pravděpodobně pouze o řasy.
Kontakt:
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z.s.
Tel/fax.596 111 252, mobil 606 832 280
ostrava@sos-msk.cz
Marcela Reichelová, předsedkyně,                                                              ,
reichelova@sos-msk.cz, tel. 602 722 584
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. je nezávislý, neziskový spolek, hájící zájmy spotřebitelů. Poskytuje základní informace o reklamačním řízení, o délce záruční doby, lhůtě k vyřízení reklamace nebo podmínkách odstoupení od kupní smlouvy nejen na internetovém serveru ww.sos-msk.cz, emailové adrese: poradna@sos-msk.cz nebo na poradenské lince 608 722 582, ale také ve svých poradnách, které provozuje v městech Moravskoslezského, Olomouckého, Zlínského, Jihomoravského, Pardubického, Libereckého, Ústeckého kraje. Kromě poradenství realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů a spolupracuje s řadou dalších neziskových organizací, které prosazují a obhajují práva a zájmy občanů.
Sídlo :
Přemyslovců 50, 709 00 OSTRAVA
Tel./fax : 596 111 252, 606 832 280
E-mail: ostrava@sos-msk.cz
Poradní dny :
Ostrava : Po: 13 – 17 hodin, Út: 14 – 17 hodin, Čt: 9 – 12 hodin, tel. 596 111 252
Bohumín : Čt: 14 – 16 hodin, každý druhý a čtvrtý čtvrtek v měsíci, tel. 605 801 362, 723 692 166
Český Těšín : St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 558 712 695, 723 692 166
Frenštát p.R. : St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 556 833 270
Bruntál : St: 11.30 – 15.30 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel.554 706 276, 723 692 166
Nový Jičín : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 556 768 309
Opava : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 553 756 601
Frýdek–Místek : St: 12 – 16 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 723 692 166
Olomouc: Pá: 12 – 16 hodin – každý první pátek v měsíci, tel. 773 901 773
Hranice: St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 581 828 560-1
Zábřeh: Čt: 13.30 – 16.00 hodin – každý třetí čtvrtek v měsíci, tel. 773 901 773
Přerov : ÚT: 12 – 16 hodin – každé úterý v měsíci a 2.,3. a 4. pátek 9.00-12.00 hodin, tel. 773 901 773
Jeseník: St: 13 – 16 – každý druhý čtvrtek v měsíci, tel. 773 901 773
Kroměříž: St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 573 321 307, 773 901 773
Uherské Hradiště: St.13 – 17 hodin každou třetí středu v měsíci, tel.572 525 655,773 901 773
Rožnov p.R.: Čt.13 – 17 hodin, každý čtvrtý čtvrtek v měsíci, tel. 571 661 111, 607 398 511
Valašské Meziříčí: Po: 13.–17 hodin – každé první pondělí v měsíci, tel.571 674 516
Břeclav: Čt: 12 – 16 hodin – každý první čtvrtek v měsíci, tel. 519 311 111, 773 901 773
Pardubice: Čt.: 12 – 16 hodin – každý třetí čtvrtek v měsíci, tel.773 901 773, 466 335 630
Choceň: St: 12. – 16 hodin, – každou první středu v měsíci, tel. 606 382 280
Liberec: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel.607 922 405
Děčín: Út: 13 – 17 hodin – každé čtvrté úterý v měsíci, tel. 607 922 405, 773 772 683
Praha: konzultace po předcházející telefonické objednávce, tel. 606 382 280
E-mail pro spotřebitelské dotazy poradna@sos-msk.cz
 


Vytvořeno: 28. 8. 2018
Poslední aktualizace: 28. 8. 2018 08:23